Traženje identiteta i svrhe u okvirima sistema obrazovanja

U vremenu kada su se tradicionalne granice i norme počele razbijati, sve više studenata nalazi se u dilemi. Koračajući stazom obrazovanja kroz svoje akademske godine, mnogi mladi ljudi i dalje osećaju pritisak da izaberu fakultet i karijeru koji su društveno prihvatljivi ili se odnose na očekivanja porodice. Međutim, vremenom neki od njih shvataju da ta očekivanja ne odražavaju nužno njihove strasti i talente.

Stefan je zaljubljenik u sport, ali je završio građevinu kako bi ispunio očekivanja svojih roditelja i nastavio porodični posao. Branko umesto produciranja muzike, hobija koji ga nadahnjuje, svoje vreme investira na Katedri za elektronsko poslovanje. Ana, koja je oduvek sanjala o karijeri balerine, nalazi se sada u amfiteatru, slušajući predavanja iz hemije. Jovana je završila prava iako je njena prava strast gluma, dok je Ivana, koja je maštala o putovanjima svetom, sada zarobljena u književnoj analizi. Verovatno si sada dodao/la svoje ili ime nekoga koga poznaješ na ovu listu.

Sramimo se svog puta i povlačimo u sebe, u krivicu, u večito izbegavanje pitanja kolega, rodbine i roditelja kako smo, dokle smo stigli i kako nam ide učenje.

A šta bi se dogodilo kada bismo shvatili da nismo sami i da postoji mnogo neistraženih puteva i mogućnosti koje nas čekaju samo kada bismo pogledali svet van okvira svojih fakultetskih programa

Ova situacija postavlja pitanje važnosti pronalaženja sopstvenog puta i strasti u okvirima formalnog obrazovanja. Iako fakulteti pružaju osnovno znanje i veštine, ne mogu zadovoljiti individualne želje i ambicije svih studenata.

Važno je razumeti da obrazovanje nije ograničenje, već alat koji može pomoći u ostvarivanju ličnih ciljeva. Postoji mnogo mogućnosti i puteva izvan okvira fakulteta koji omogućavaju razvoj strasti i interesovanja. To uključuje samostalno istraživanje, učenje putem interneta, volontiranje, rad na projektima i povezivanje s istomišljenicima. Fakultet je važan, ali ne sme biti kavez za naše snove. Važno je da slušamo svoje srce, pratimo svoje strasti i radimo na ostvarenju svojih ciljeva, jer u konačnici, to je ono što nas i čini živima. Fakultet može biti deo tog puta, ali ne sme biti jedini merodavan faktor u životu mladih ljudi.

Svako od nas nosi jedinstvenu priču i talente, a put ka sopstvenom uspehu može biti nekonvencionalan i nevidljiv. Važno je da se ne držimo granica svojih trenutnih okolnosti, već da hrabro koračamo prema svojim snovima.

U tom duhu, možemo zaključiti da obrazovanje treba da služi kao alat za razvoj i ostvarenje naših strasti i ciljeva, a ne kao okov koji nas ograničava. Svi mi imamo neograničene mogućnosti da oblikujemo svoju budućnost onako kako želimo, iako to može zahtevati promene, istraživanje i hrabro suočavanje sa izazovima. Na kraju, samo ćemo tako otkriti pravi smisao i svrhu svog puta.

Ukoliko si se pronašao/la u ovom tekstu, ovo su neke od mojih smernica kako da olakšaš sebi traženje identiteta i svrhe u okvirima sistema obrazovanja:

  • Samoposmatranje i samoproučavanje: Potrudi se da svakoga dana izdvojiš po 15 do 30 minuta za sebe, za razmišljanje o tome u čemu uživaš, šta te raduje, šta si voleo/la kao mali/a, kojim ljudima se diviš, koju profesiju si oduvek želeo/la da isprobaš makar na dan? Razmisli duboko o svojim strastima, interesovanjima i dugoročnim ciljevima. Šta te ispunjava? U kojim oblastima osećaš strast i motivaciju?
  • Razgovor sa mentorom ili karijernim savetnikom: Poseta karijernom savetniku može biti korisna kako bi dobio/la stručno mišljenje i smernice o svojim opcijama. Savetnik ti može pomoći u identifikaciji alternative unutar i izvan trenutnog fakulteta. Upravo tu mogućnost imaš u Centru za razvoj karijere i već sada, nakon čitanja ovog bloga možeš zakazati svoje savetovanje na sajtu CzRK-a. Ovu opciju ti svakako preporučujem za koje god druge opcije se opredelio/la jer dodatnog profilisanja i usmeravanja nikada dosta.
  • Praksa, volontiranje i rad na projektima: Učestvovanje u projektima, praksa ili volontiranje u oblastima koje te privlače ti mogu pomoći da stekneš praktično iskustvo i izgradiš svoj portfolio, što često ume biti veoma zanimljivo i razlikovati se od suvoparne teorije koja te muči na fakultetu. Pre nego što otpišeš neko zanimanje, daj šansu praktičnom iskustvu i možda ti se razmišljanje preokrene za 180 stepeni.
  • Istraživanje alternativa i razvoj veština: Istraži mogućnosti za dodatno obrazovanje, kurseve, sertifikate u oblastima koje te stvarno zanimaju. Učenje novih veština relevantnih za tvoje strasti može biti od krucijalne važnosti. To mogu biti veštine programiranja, umetničke, komunikacijske, organizacione veštine, jezici ili bilo koje druge veštine koje te interesuju, a nisi ih savladao/la na svom fakultetu.
  • Networking: Povezivanje sa osobama koje su već uspešne u oblastima koje te zanimaju može ti pomoći da stvoriš kontakte i pronađeš mentorske figure, ali i kao dodatna motivacija. Međusobna podrška je ključna. Možete se motivisati i podržavati u ostvarivanju svojih ciljeva. Ljudi su socijalna bića i najbolje se motivišemo kroz razmenu sa nekim ko je već uspeo u nečemu čemu mi tako dugo težimo. Ne ustručavaj se da pitaš, podeliš svoje iskustvo, pogrešiš, sve je to deo puta. I ne zaboravi, u digitalnoj smo eri, ukoliko ne pronalaziš u svom okruženju takve ljude, internet je prepun blogova, podcasta i emisija u kojima tebi slični dele svoja iskustva i svoj razvojni put.
  • Prelazak na drugi fakultet ili odustajanje od studiranja: Na kraju, želim da znaš da je sasvim u redu ukoliko sa 19 godina nisi najbolje procenio/la svoje želje, ambicije I mogućnosti, ukoliko si sledio/la i ispunjavao/la tuđa, a ne svoja očekivanja. Duguješ samo sebi da ostvariš svoj pun potencijal i svrhu. To može biti na nekom drugom fakultetu ili nevezano za fakultet. U redu je, jer ti biraš svoj put.
  • Fleksibilnost: Zapamti, jako je važno imati na umu da se planovi mogu menjati! Bitno je biti fleksibilan i otvoren za nove prilike koje se mogu pojaviti.

P.S. Videćeš, kada tako budeš pristupio/la i studiranje će ti lakše pasti!

Srećno, uz tebe smo, nisi sam/a!

Koliko te je post inspirisao

5 thoughts on “Traženje identiteta i svrhe u okvirima sistema obrazovanja”

  1. Wow wow wow!!! Kakav post… Iz kože jednog studenta, mogu samo reći jedno veliko bravo za Milicu! Motivisana sam da dublje istražim svoje želje i da istražim svoje mogućnosti, ne oslanjajući se na tudje želje i očekivanja. Iskustvo na fakultetu uopšte ne mora biti ružno, samo ako malo promenimo perspektivu. Hvala ti na ovom tekstu! ❤️

     

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *