Na radionici o timskom radu razgovarali smo sa Jovanom Anđelić, HR-om kompanije Metro Cash & Carry Serbia…

Prisustvovala sam radionici koju je organizovao Centar za razvoj karijere 12.oktobra 2022. godine i imala priliku da razgovaram sa gošćom koja je vodila radionicu – Jovanom Anđelić. Ona iza sebe ima skoro 20 godina rada u ljudskim resursima na poslovima vezanim za zarade i nagrađivanje zaposlenih, regrutaciju, uvođenje HR funkcije, do rada u kompaniji METRO CASH & CARRY SERBIA vodeća svetska veletrgovinska kompanija na poziciji HR-a i člana izvršnog borda. Takođe iza sebe ima rad u HR–u, kao poslovni partner za Istočnu Evropu (Bugarsku, Poljsku, Srbiju).  Kada očima pređete tekst iznad zaključujemo da je radna biografija naše drage sagovornice stručna i sveobuhvatna. No, hajdemo korak dalje, CV kako se to moderno govori, odnosno Curriculum Vitae, tok života jednog HR-a, je nešto što smo imali priliku da čujemo lično od Jovane, koja je tokom radionice detaljno i iskreno podelila sa nama svoja iskustva.

Šta je timski rad, gde se susrećemo sa timskim radom i šta je preduslov za uspešan tim? 

– Ljudi okupljeni oko istog cilja koji zajedničkom saradnjom dolaze do ostvarenja tog cilja  čine tim. Timovi su zastupljeni svuda oko nas i u svim sektorima, od doktora preko sportista, do poslovnih timova, kao i timova na fakultetu. Preduslov za uspešan tim bio bi jasno određena veličina tima (od 5 do 10 članova, po psihologiji neparan broj članova tima je nešto što je poželjno zbog prevage u donošenju odluka ), komunikacija u timu je ključna, ko ga čini ( jasno raspodeljenje uloge ), demografski podaci same grupe ( ljudi pored poslovnog iskustva, nose sa sobom i životnu komponentu ), šarolikost tima u svakom smislu je jedan od najpoželjnijih faktora, jer ćemo time uvećati šanse da se tim ostvari na optimalan način… zajedničko kreiranje i negovanje timske atmosfere… podrazumeva se precizna komunikacija, povratna informacija ( kultura davanja i primanja feedbeck-a ) i jasna instrukcija, lična odgovornost, aktivno slušanje, povezivanje tima sa ostalim organizacijama. To su samo neki od glavnih segmenata na koje pojedinac treba da obrati pažnju, kako bi tim napredovao i ostvario zacrtane rezultate. TEAM (together everyone achieves more). Tim je uspešan kada učimo.  

Kada je reč o oblicima tima, šta nam možete reći? 

– Opšte je poznato da postoje formalni timovi i neformalni timovi. Volela bih da nešto više kažem o neformalnim timovima, kao što je poznato reč je o sastancima. Tokom korone koncept sastanka se promenio, i posle same korone broj sastanaka se utrostručio, što složičete se sa ljudske strane razumemo zašto je to tako. Međutim vodeći organizacioni svetski poznati psiholog Adam Grant preporučuje zašto treba držati sastanak…govori da ako postoji jedan od ova 4 razloga sastanak je pun pogodak, u suprotnom je bespotreban trošak, suvišan je i nemojte ga održati. Ta 4 razloga su: da se odluči o nečemu, da se nešto nauči , da se ljudi zbliže, da urade nešto konkretno. Svi smo svedoci da je korona prodrmala sve segmente života pa tako i poslovnu kulturu. 

Šta će nas približiti uspehu? 

– Priprema, priprema, pripema. Priprema je zasigurno pola uspeha. Kao i u svemu u životu priprema je neophodna. Pre maratonske trke, sportista mora biti dobro pripremljen, kako bi smanjio broj mogućih grešaka, i izbegao prepreke. Priprema čini da se osećamo sigurnije, da budemo fokusirani i da istrajemo do kraja. 

Šta je znak da neki posao više nije za nas? 

– Posao je jako važan segment života, najviše vremena provodimo na poslu i jako je bitno da bar minimum našeg kriterijuma, želja i potreba bude ispunjen. Na poslu učimo o sebi i o drugima, i kada osetimo da je uzbuđenje prestalo i da nas drži neprijatan osećaj u stomaku (Sunday scaries kako to englezi kažu ), verujem da je to indikator za preispitivanje o našem radnom mestu i njegovoj promeni. 

Uloga HR u firmi? 

– HR treba da kreira okruženje koje će da uveća šanse da ljudi ostanu što duže u kompaniji, treba da upravlja ljudskim resursima, upravlja ljudima koji individualno i timski doprinose ostvarenju profesionalnih ciljeva, pruža zaposlenima mogućnost da dostignu svoj puni potencijal, omogućava da u kompaniji pravi čovek bude na pravom mestu.  

Kao student koji tek stupa na tržište rada šta treba da imamo u vidu? 

– Jako važno je da imate uredan i sređen CV, jer je CV prvi dodir sa poslodavcem, i to posredni. Zatim kada dođe do intervjua za posao u tom trenutku treba da pokažemo sebe u najboljem svetlu. Naša iskustva, znanja  i umeća treba da prikažemo  poslodavcu, šta je ono što mi nudimo, a zapravo treba i odgovara poslodavcu, šta je to naše njemu značajno. 

Idealan, poželjan profil zaposlenog za Vas bio bi ( navedite na primer pet kompetencija… veštine, znanja, sposobnosti)? 

– Idealan kandidat ne postoji, kao ni idealan poslodavac. Na osnovu mog iskustva kandidat koji će se uspešno uklopiti u većinu radnih okruženja bi trebalo da ima izraženu empatiju, da ume da se prilagodi drugima, da može da organizuje svoje zadatake i svoje vreme, da komunicira sa poštovanjem sagovornika i da ne beži od odgovornosti posla koji obavlja. Što se znanja tiče, engleski i poznavanje se MS office paketa se podrazumeva – kako se radi u outlook-u, kako se prate promene u word dokumentu i kako se on formatira, a s obzirom na to koliko je engleski jezik dostupan danas, on bi nakon fakulteta trebalo da bude na jakom B1 nivou, idealno B2.  

Ključne lekcije koje ste naučili, u školi, na fakultetu i poslednjoj kompaniji gde radite, a služe Vam u poslovnom svetu? 

– Rekla bih da je to neodugovlačenje sa donošenjem odluke.  Makar ona i ne bila uvek ispravna, donosim je, uzimajući u tom trenutku raspoložive činjenice.  Nekada je to bilo odugovlačenje da se izađe na ispit ili javim da odgovaram u gimanziji, jer sam mislila da nisam dovoljno spremna… Ta lekcija me je više puta koštala ličnog vremena i energije i trudim se da u poslovnom okruženju budem pragmatična. 

Kada ste u situaciji da treba da uputite kritiku, kako tada postupate? Kako postupate kada Vama upute kritiku…? 

– Na prvom mestu se spremim za taj razgovor, jer mi je važno da sagovornik razume poruku koju mu upućujem, a to znači da izađem sa konkretnim primerima šta nije bilo u redu i šta je to ponašanje izazvalo. Kritika najčešće adresira određeno ponašanje u kontekstu posla, tako da mi je važno da sagovornik osvesti koja njegova ponašanja vode ka pogrešnim rezultatima, a koja ka ispravnim i da se onda ta koja vode ka ispravnim češće ponavljaju. Ukoliko onaj ko meni upućuje kritiku dođe isto ovako spreman na razgovor, onda kritiku prihvatam jer mi pomaže da ja u poslovnom okruženju budem bolja i uspešnija nego što sam trenutno. 

Sa kakvim tipom ljudi najlakše sarađujete i zašto? 

– Sa onima koji su otvoreni za promene, kako na ličnom nivou tako i u okviru većeg tima, sa onima koji su spremni da prime i daju pohvalu i kritiku, sa onima koji teže kreiranju boljeg radnog okruženja sa ciljem da nam svima bude lakše obavljanje posla i ugodnije na poslu.  Sa onima koji poštuju različitosti i tretiraju koleginice i kolege sa poštovanjem, uvažavajući njihovu poziciju (ugao pristupa poslu). 

Vaš način rada, opišite ga u 3 reči? 

– Timski, glasno, ciljano (ako baš mora tri reči ). Pre bih rekla: timski, uz smeh, ka cilju.) 

I za kraj zašto baš posao HR-a, koja je to lična motivacija za ovu funkciju i kojem se to zadataku na poslu najviše radujete ? 

–  Ja volim da budem podrška drugima, podržavajući momenat, lični momenat, volim da budem uspešna i ono za šta se ja zalažem da bude uspešno. HR ne treba da radi umesto drugih , već treba da podržava, da  stvori uslove, alate, znanje i  okruženje za optimalan rad. Najviše volim da provodim vreme sa svojim timom i da vidim koji se tu pomak desio. Da vidim progres.  

Koliko te je post inspirisao

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *