Pokrenuti startup u studentskim danima može biti veoma korisno, ali istovremeno izazovno iskustvo. Pokretanje biznisa u dvadesetim godinama nosi sa sobom kako prednosti, tako i mane, ali i brojne faktore koje je potrebno uzeti u obzir poput načina finansiranja, prevazilaženja rizika i odluke da li raditi u timu ili samostalno.
Naučno-tehnološki park Beograd edukuje i pomaže studentima da razviju svoje startup-ove i pronađu potencijalne investitore, kao i da uspešno upravljaju poslovanjem u budućnosti. (Za više informacija posetite link: https://ntpark.rs/startap/ )
Tri prednosti osnivanja startup-a u studentskim danima su:
- Studenti imaju više fleksibilnosti i vremena da se posvete obavezama i fokusiraju na rast i razvoj svog poslovanja.
- Studenti su obično upoznati sa najnovijim trendovima i tehnologijama, što im pomaže da inoviraju i prilagode se promenljivom tržištu.
- Takođe, studenti imaju lakši pristup mentorima, ali i mreži investitora i drugih resursa koji su im potrebni.
Međutim, postoje i određene mane pokretanja biznisa u dvadesetim i to:
- Neiskusni su u poslovnom svetu, što dovodi do grešaka.
- Često nemaju dovoljno finansijskih sredstava, što dovodi do problema sa likvidnošću.
- Mogu se susresti sa teškoćama prilikom nalaženja partnera i zaposlenih koji su im neophodni za vođenje biznisa.
Rezultati istraživanja, koje je sproveo Univerzitet Stenford, pokazuju da su timovi efikasniji u vođenju startupa od pojedinaca. Neki od razloga su: donošenje različitih perspektiva, neophodne komplementarne veštine, pružanje podrške i motivacije za rad u kriznim vremenima.
Prikupljanje kapitala se može ostvariti na različite načine poput prikupljanja novca od investitora, pozajmice od prijatelja i porodice, pozajmice od banke (različite vrste kredita), ali i korišćenjem sopstvenih sredstava.
U podcast-u „Biznis priče“ (link https://youtu.be/QQpUbmWHvpM ) Mila Litvinjenko, vlasnica najuspešnijeg srpskog kozmetičkog brenda „AURA“, pokazuje da za razvijanje ideje nedostatak kapitala nije prepreka.
Dobra poslovna strategija, koja proizilazi iz analize tržišta, potencijalnih kupaca, konkurencije, ali i finansijskih projekcija uticaće na smanjenje rizika poslovanja. Najveći rizik za startup-ove danas je nepostojanje potencijalnih kupaca i nesposobnost prilagođavanja brzim promenama. Stoga, važno je konstantno meriti i procenjivati performanse, kao i pravovremeno reagovati na promene u okruženju. U knjizi „Vožnja života“, Robert Ajger, CEO kompanije Disney, deli dugogodišnje iskustvo reagovanja na promene, greške koje je pravio tokom svoje karijere, kao i savete budućim kolegama u biznisu.
Takođe, treba biti spreman i na neuspeh, naučiti lekciju iz njega i ne odustajati od svog cilja!
Knjiga „Ciljevi“ (Brajan Trejsi), kroz 21 poglavlje dokazuje da ni jedan cilj nije nemoguće ostvariti i pokazuje putokaz ka ostvarenju svih ciljeva, dok autor Džejm Klir u knjizi „Atomske navike“ čitaoce uči kako da stvore nove zdrave navike koje će im pomoći kako u svakodnevnom životu, tako i u poslovanju.