U ovom odeljku saznajte više o tome kako napisati dobar CV? Zašto je važno pisanje motivacionog pisma i kako uspešno da ga napišete, kako se pripremiti za intervju za posao i čemu služe i kako izgledaju testovi u procesu selekcije
Radna biografija (CV)
Struktura i sadržaj radne biografije (CV-a)
Saveti i preporuke
Uradite edukativni kviz o CV-ju
“CV” je prvi dokument o vama vidljiv poslodavcu! Od kvaliteta CV-a zavisi da li ćete proći prvi krug selekcije. Zbog toga, CV treba da bude pažljivo sastavljen tako da bude zanimljiv poslodavcu. Vaš CV (sadržaj i izgled) odražava vas – vašu ličnost i stav prema životu!
Današnje tržište rada je veoma konkurentno, čak i za osobe sa fakultetskom diplomom. Ukoliko želite da dobijete posao, morate zaista da se potrudite. Izdvojite dovoljno vremena za pripremu i pridržavajte se jednostavnih saveta. Ovde ćemo vam pokazati kako da izbegnete probleme i kako da u najboljem svetlu predstavite svoje talente.
“CV” je skraćenica od Curriculum Vitae – grubo prevedeno, krug života, biografija. Međutim, to ne znači da bi trebalo da navedete svaku stavku iz svog života. Savetujemo vam da izostavite period pre srednje škole.
Pre nego što požurite sa pisanjem svoje biografije, trebalo bi najpre da se informišete o osnovnim pravilima:
• Pre svega, proverite da li je uopšte potrebno da šaljete svoju biografiju. Neke kompanije i organizacije imaju već gotove formulare koje možete skinuti sa njihovog sajta. Ti formulari su standardizovane forme biografije. Umesto da šaljete svoju biografiju, trebalo bi, jednostavno, da popunite formular koji su oni već pripremili.
• Budite sigurni šta poslodavac zaista traži. Pogledajte oglas na internet prezentaciji poslodavca – koji su uslovi zapošljavanja navedeni? Ako nemate informacije o poslodavcu, iskoristite informacije koje vam nudi Centar za razvoj karijere kako biste pronašli tipičan opis radnog mesta.
• Saznajte što više o poslodavcu i o oblasti poslovanja kojom se on bavi. U većini slučajeva, ove podatke možete naći putem interneta.
• Budite kreativni. Možda ste već upoznati sa nekim od proizvoda ili sa uslugama koje poslodavac nudi. Iskoristite to znanje kako biste poslodavcu pokazali da ste zaista zainteresovani za posao kojim se on bavi.
• Dovedite u vezu rezultate vašeg istraživanja sa onim što vi imate da ponudite. Iskoristite to znanje da još više istaknete svoju motivaciju i kompetentnost za bavljenje tim poslom.
• Razmislite o svojim veštinama i iskustvu, u kontekstu onoga što ste saznali o radnom mestu za koje konkurišete. Poslodavca mora da zaiteresuje vaša biografija, te je bitno da istaknete sve sposobnosti, znanja i veštine koje posedujete, a koje su ključne za taj posao. Morate ubediti poslodavca da ste baš vi savršeni za taj posao.
• Stavite se na poziciju poslodavca: zašto bi trebalo da ozbiljno razmotri vašu prijavu? Po čemu se vi razlikujete od drugih?
VAŽNO! Redovno beležite svoja postignuća, napravite opšti CV u kome imate hronološki poređane sve aktivnosti, veštine, radno iskustvo, seminare, nagrade, pohvale…taj CV će Vam služiti samo kao podsetnik za pisanje ciljane radne biografije za određene pozicije i navođenje samo relavantnih a. Dve strane CV-a su dovoljne da prikažete sebe kao dobrog kandidata.
Struktura i sadržaj radne biografije (CV-a)
Ime i prezime
datum rođenja:
adresa:
broj telefona:
imejl: ime.prezime@mail.com
Napomene u vezi sa ličnim i kontakt podacima:
- datum rođenja nije neophodna informacija. Možete ga izostaviti u slučaju da i pored potrebnog znanja i veština, starosno ne odgovarate toj poziciji.
- bračno stanje, nacionalnost, da li ste pušač ili da li imate decu, možete slobodno izostaviti, toliko lično predstavljanje nije potrebno.
- fotografija nije obavezna u slučaju da u oglasu nije navedena kao potrebna (ali vam preporučujemo da je stavite)
- Adrese kao što su cicamaca@mail.com ili crazyboy@gmail.com nije reprezentativna adresa, nju sačuvajte za privatne prepiske.
- Ukoliko imate LinkedIN profil ili svoj veb sajt koji bi bio interesantan poslodavcu kao Vaša referenca, navedite i njega
RADNO ISKUSTVO (ukoliko aplicirate za posao, radno iskustvo navodite na prvom mestu)
U ovom delu navedite vaše dosadašnje radno iskustvo. Navedite svako radno iskustvo za koje mislite da će biti značajno za posao za koji se prijavljujete. Nemojte se „odricati” neplaćenih poslova (volontiranje, praksa) ili poslova na kojima niste zauzimali značajnu poziciju. Ti poslovi jesu značajni za poslodavca. Na taj način on će steći uvid u vaše sposobnosti i znanja. Osim toga, pokazaćete da ste angažovana i motivisana osoba, spremna da napreduje i stekne nove veštine.
Sve informacije se navode obrnutom hronologijom, dakle počev od najskorijeg iskustva.
Informacije koje je potrebno navesti su: period od kada do kad ste bili angažovani, ime kompanije ili organizacije za koju ste radili, pozicija na kojoj ste bili, i opis vaših zaduženja (možete, ukoliko je primenljivo dodati i glavne rezultate.
OBRAZOVANjE (ukoliko se prijavljujete za stipendiju, dalje školovanje, ovaj odeljak je na prvom mestu)
Trebalo bi navesti, pre svega, formalno obrazovanje (fakultet, srednja škola), ali možete navesti i druge vidove obrazovanja ukoliko iza njega stoji neka relevantna organizacija i ukoliko je ono bitno za vašu profesionalnu orijentaciju (dodatno/neformalno obrazovanje – seminari, radionice, kursevi i slično). Nije potrebno navoditi osnovnu školu i one kurseve i seminare koji nisu relevatni za poziciju za koju konkurišete.
VEŠTINE
Podrazumevaju skup svih veština koje ste do sada stekli (veštine opšteg karaktera, stručne, poslovne, kao i veštine u radu sa ljudima): znanje stranih jezika, poznavanje rada na računaru, timski rad, rukovođenje, usmena komunikacija, strani jezici, veštine javnog nastupa, vozačka dozvola.
Vodite računa da za svaku veštinu ili vašu osobinu koju navedete imate i dokaz u svojoj biografiji:
- Komunikativan/na (dokaz se u ovom slučaju nalazi u Radnom iskustvu – saradnja sa inostranim kulturnim centrima (korespodencija i razmena informacija)
ZNANjE STRANIH JEZIKA
U ovom delu navedite znanje stranih jezika. Možete koristiti sledeću skalu koja se sastoji od tri osnovna nivoa:
Početni nivo (nivo A1 i A2); Srednji nivo (nivo B1 i B2); Viši nivo (nivo C1 i C2). Ukoliko nećete da koristite ovu standardnu klasifikaciju, drugi način navođenja je: osnovno, srednje ili odlično/napredno. Preporuka je da navedete nivo znanja jezika za svaki od sledećih aspekata: čitanje, pisanje, konverzacija.
Ukoliko ste znanje jezika usavršili u nekoj od škola stranih jezika i dobili sertifikat, možete navesti i te podatke, ali nije obavezno. Vodite računa da ukoliko se u oglasu traži odlično poznavanje, npr. engleskog jezika i vi napišete: konverzacija – odlična, pisanje odlično, čitanje – odlično, to što ste napisali zaista bude istina. (Praksa na intervjuima je da vam intervjuer postavi barem jedno pitanje na engleskom jeziku, npr. What situations excite and motivate You? What are You hoping to achieve In your next job? )
RAD NA RAČUNARU
O ovom delu navedite programe koje poznajete. To mogu da budu standardni programi npr. Iz MS Office paketa (Word, Excel, PowerPoint, Publisher…) ili posebni programi sa obradu slike kao što je Adobe Photoshop, InDesing, zatim uže stručni programi kao što su na primer Matlab, AutoCAD i drugi). Ukoliko dolazite iz oblasti informatike i računara, navedite sve programske jezike ili tehnologije kojima ste ovladali i link ka projektima/zadacima na kojima ste radili.
INTERESOVANjA
U ovom delu možete da navede vaša glavna profesionalna interesovanja koja ste razvili bilo kroz školovanje, bilo kroz prethodno radno iskustvo. Važno je da znate da nema potrebe da navodite baš sva vaša profesionalna interesovanja već samo ona koja imaju veze sa pozicijom za koju konkurišete!
Da bi poslodavac stekao nešto širu sliku o vama, potrebno je da navedete interesovanja i aktivnosti koje nisu usko povezane sa vašim profesionalnim usmerenjem. Ovo je bitno, jer tako poslodavac može da stekne dublji uvid u vašu ličnost. Često baš ovaj odeljak može zainteresovati poslodavca i navesti ga da vas pozove na intervju. Ovde možete navesti neke kraće kurseve, seminare i treninge koje ste pohađali (koje niste naveli u prethodnom odeljku jer nisu relevantni za poziciju za koju konkurišete), hobi ili sport kojim se bavite i slično. Izbegavajte navođenje “interesovanja” kao što su: putovanja, čitanje knjiga, druženje i slično.
PREPORUKE
Preporuke nisu neophodan deo vašeg CV-a. One su bitne, mada ih poslodavci ne traže uvek. Ukoliko ih poslodavac traži, potrudite se da nađete osobu čija će preporuka biti relevantna. To znači da Vas ta osoba mora poznavati duže vreme, da je sarađivala sa vama ili da je bila vaš pretpostavljeni. Bilo bi dobro da imate dve preporuke – od profesora ili od profesora i bivšeg poslodavca.
Saveti i preporuke
• Imajte na umu da, kada je izgled Vaše biografije u pitanju, ne postoji forma CV-a koja će oduševiti svakog poslodavca. Izgled CV-a je veoma važan, jer na taj način ostavljate prvi utisak na poslodavca. Potrudite se da u “moru” radnih biografije koje poslodavci gledaju svakodnevno, obrate pažnju baš na Vaš.Treba da pronađete svoj sopstveni stil, a ne da kopirate izgled drugih.
• Radna biografija se prilagođava poziciju za koju konkurišete. CV primeren za jednu poziciju ne mora biti odgovarajući i za drugu.
• Za dobar utisak dovoljna je jedna do dve strane vaše biografije, poslodavci najverovatnije neće imati vremena da čitaju više od tri strane.
• Ako je potrebno da je pošaljete u papirnom obliku, izbegavajte papire u boji ili sa teksturom. Najbolje bi bilo da koristite čist, beo papir.
• Napravite dobru, logičnu strukturu svoje biografije. Počnite od ličnih podataka, a zatim navedite obrazovanje, radno iskustvo i druge kvalifikacije. Najpre se navode podaci za tekuću godinu, a zatim, retrospektivno, za prethodne godine. Vodite računa da ne napravite stilske, pravopisne i gramatičke greške.
• Ključne informacije moraju biti vidljive.
• Izbegavajte duge pasuse. Bolje je da rečenice poređate po stavkama, jednu ispod druge.
• Podebljajte naslove kako biste jasno podelili odeljke vaše biografije.
• Poravnajte tekst ili ga rasporedite po stupcima.
• Pažljivo rasporedite razmake.
• Pišite profesionalnim i adekvatnim stilom.
PISANJE MOTIVACIONOG PISMA
U ovom odeljku možete da pročitate savete za pisanje motivacionog pisma
Uloga motivacionog pisma
Odgovorite na očekivanja poslodavca
Kako da prikažete svoja iskustva i dostignuća
Forma motivacionog pisma
Obratite pažnju!
Šta je propratno pismo
Primer motivacionog pisma
Ključni glagoli za pisanje motivacionog pisma
Uloga motivacionog pisma
• Motivaciono pismo vam pruža mogućnost da se lično obratite poslodavcu.
• Predstavlja vas kao ozbiljnu, profesionalnu i komunikativnu osobu i pruža vam priliku da ubedite tj. zainteresujete poslodavca da pročita vaš CV.
• Motivaciono pismo, posebno kod kandidata sa sličnim referencama, može da bude presudno u selekciji, jer vas ono na neki način odvaja od drugih prijavljenih kandidata.
• Ako je poslodavac naveo u uslovima konkursa da je motivaciono pismo potrebno za prijavu, NAPIŠITE GA I POŠALjITE.
Uloga motivacionog pisma je da razjasni i dopuni činjenice iz vaše biografije.
• Motivacionim pismom imate šansu da detaljnije predstavite svoja znanja i veštine, kao i vaš mogući doprinos boljem poslovanju organizacije u kojoj konkurišete za posao.
To su sve razlozi zbog kojih vam savetujemo da studiozno i pažljivo pristupite njegovoj pripremi.
Odgovorite na očekivanja poslodavca
Da biste sastavili dobro motivaciono pismo, neophodno je da razmišljate kao poslodavac, da probate da proniknete u njegova očekivanja.
U motivacionom pismu je potrebno uskladiti vaše profesionalne ciljeve, mogućnosti, znanja i veštine, sa potrebama i planovima poslodavca. Morate, naravno, navesti istinite podatke, ali forma pisma omogućava vam da se izrazite slobodnije i da probate da odgovorite očekivanjima poslodavca.
Poslodavac, čitajući motivaciono pismo, obično želi da stekne uvid u to:
- Da li posedujete određene kvalifikacije i obrazovanje
- Da li da posedujete određene veštine, npr. veštine timskog rada i komunikacije
- Da li posedujete relevantno radno iskustvo – ovo uključuje i obavljenu praksu ili volontiranje
- Zašto ste odabrali baš njihovu organizaciju
Pre nego što počnete sa pisanjem motivacionog pisma, od suštinskog je značaja da dobro razmislite šta je to što poslodavac traži i želi da prepozna kod prijavljenih kandidata.
Uz pripremu biografije, potrudite se da pronađete koje su veštine i radno iskustvo navedeni u uslovima konkursa. Potrudite se da pronađete publikacije koje izdaje kompanija, a koja je na neki način povezana sa ponuđenim radnim mestom. Obavezno pogledajte vebsajt kompanije i izvorno postavljen oglas.
Zašto oni?
Odvojite vreme i odgovorite: zašto vam je kompanija/organizacija interesantna (oblasti poslovanja, organizacije posla, određenog sektora, radnog okruženja, veština koje tamo možete usavršiti…)?
Pokažite da ste dobro “uradili domaći zadatak” i informisali se o kompaniji u medijima, na internetu, kod prijatelja i poznanika. U pismu nenametljivo pohvalite njihov rad i šta je to po čemu se njihova kompanija razlikuje od drugih, istih ili sličnih po oblasti poslovanja.
Zašto vi?
Vaše pismo će ostaviti poseban utisak ukoliko:
- Imate nešto što će zainteresovati čitaoca
- Predstavljate sebe jasno navodeći zašto je dobro da poslodavac izabere baš vas (pominjete relevatna dostignuća i iskustvo; dajete primer iskustva koji će potvrditi vaše navode; koristite rečnik koji priliči osobi vaše struke i nivoa obrazovanja).
- Insistirate na dugoročnim ciljevima
Kako da prikažete svoja iskustva i dostignuća
Koristeći svoju biografiju kao podsetnik, zapišite šta ste sve radili, a da je relevantno za poziciju za koju se prijavljujete. Kako su se aktivnosti razvijale, koji su bili rezultati…
Napravite izbor, npr:
- Kako su se Vaša dostignuća odrazila na dalji rad studentske organizacije ili projekat na kome ste bili angažovani…
- Da li ste sačuvali novac, otpočeli novu saradnju, povećali zaradu ili prodaju…
- Da li se efikasnost u radu povećala, vreme uštedelo, poboljšao proces rada nakon vaše intervencije ili učešća
- Da li ste nagrađeni za neko novo rešenje
Forma motivacionog pisma
Format motivacionog pisma bi trebalo da bude na jednoj A4 strani, da ima najviše četiri pasusa.
Motivaciono pismo se piše u prvom licu jednine (za razliku od biografije koja se piše u trećem licu jednine), i njim se obraćate direktno osobi koja će vršiti selekciju prijavljenih kandidata.
Proverite da nema slovnih i gramatičkih grešaka.
Ukoliko motivaciono pismo pišete latinicom, koristite srpska latinična slova (š,đ,ž,č,ć), i pravilne razmake između reči.
Motivaciono pismo treba da sadrži vaše podatke i podatke kompanije/organizacije/institucije kojoj se obraćate, i treba da bude naslovljeno na određeno ime. Ukoliko ne znate i ne možete da saznate kome šaljete pismo, pronađite ime npr. direktora ljudskih resursa.
Pismo završite učtivo i ljubazno. Skrenite pažnju na to da ćete pozvati da se raspitate o daljim koracima u procesu selekcije (mnoge kompanije ne obaveštavaju svoje kandidate o rezultatima konkursa ukoliko su odbijeni). Ako ih nazovete (jednom), pored toga što ćete dobiti vama značajne informacije, još jednom ćete pokazati da ste motivisana osoba).
Obratite pažnju!
Motivaciono pismo je logična dopuna i nastavak Vaše biografije, ali ne i njena prepričana verzija.
Motivaciono pismo je formalnog tona.
Posvetite dovoljno vremena osmišljavanju i pisanju MP-a, pismo bi trebalo da bude jasno i sažeto.
Nikako ne nabrajajte svoje lične karakteristike i veštine bez vidljivog dokaza (opisane situacije u kojoj ste koristili određenu veštinu ili pokazali određenu karakteristiku)
Ne oslovljavajte osobu kojoj šaljete pismo po imenu, osim ako nije vaš blizak prijatelj.
Ukoliko svoju prijavu šaljete poštom, adresu na koverti ne pišite rukom, već je odštampajte kao i samo MP.
Pročitajte pismo više puta. Dajte još nekom da ga pročita, jer vi svoje pismo već znate napamet, moguće je da grešku i ne vidite.
U nazivu dokumenta obavezno navedite svoje ime i prezime i sadržaj dokumenta, npr: Jelisaveta Jelić mot.pismo
Propratno pismo
Varijanta 1: Propratno pismo je pismo koje prati vašu biografiju i motivaciono pismo i piše se u telu imejla. Služi kao najava dva dokumenta koji se „kače“ uz imejl. Kratko je, i u njemu se, pored najave sadržaja priloga, navodi pozicija za koju konkurišete.
Varijanta 2: Dešava se da poslodavci u konkursu navode da je potrebno poslati propratno pismo. Manja je greška ako u tom slučaju pošaljete motivaciono pismo i nazovete ga propratno pismo. U mejlu navedite na koju poziciju se prijavljujete i šta šaljete od priloga. Obavezno potpišite i navedite kontakte.
Primer motivacionog pisma
Vaše ime i prezime
Kontakt telefon
Imejl adresa
Ime i prezime osobe kojoj pišete
i/ili ime/naziv kompanije
Kontakt telefon
Adresa
Poštovani gospodine/gospođo Prezime,
U prvom pasusu imate priliku da zainteresujete poslodavca da pročita Vaše pismo do kraja. Navodite razlog obraćanja, naziv pozicije za koju se prijavljujete. Pomenite i gde ste pronašli konkurs.
Srednji pasus bi trebalo da bude kratko i jasno objašnjenje zašto ste zainteresovani da radite baš kod tog poslodavca (ovde se služite činjenicama iz svog istraživanja) i naznačite zašto ste zainteresovani baš za ovu poziciju. Ukoliko imate iskustva u ovoj vrsti posla ili dodatno stručno obrazovanje, obavezno to navedite.
Ne zaboravite da ovo nije mesto za prepričavanje biografije, već prilika da pružite dokaz o veštinama koje ste naveli da posedujete (u kojoj ste ih situaciji koristili, radili ste sami ili u timu, koji su bili rezultati, dostignuća – STAR), i još neka razjašnenja za navode u biografiji.
Poslednji pasus je namenjen ljubaznom pozdravu, najavite svoju spremnost da se predstavite lično, pozovite ih da Vas kontaktiraju ukoliko imaju još pitanja…
Srdačan pozdrav/ S poštovanjem,
Ime i prezime
Datum, grad
Ključni glagoli za pisanje motivacionog pisma
Analizirati
Biti siguran, Biti agilan, Biti izabran, Biti kompetentan, Biti konzistentan, Biti odgovoran, Biti prijemčiv za, Biti kreativan.
Voditi, Volontirati.
Generisati.
Davati instrukcije, Dokazati, Dostići, Demonstrirati, Dizajnirati, Dostaviti, Delegirati.
Završiti.
Identifikovati, Izabrati, Izvoditi, Izumeti, Inicirati, Intervjuisati, Istraživati.
Kvalifikovati se za, Komunicirati, Konsolidovati, Kontrolisati, Koordinisati.
Motivisati.
Nadgledati, Napredovati, Naučiti.
Obezbediti, Obnoviti, Obrađivati, Obučavati, Oceniti, Održavati,Ojačati, Organizovati, Organizovati se, Otvoriti.
Planirati, Poboljšati, Podstaći, Pojednostaviti, Pokrenuti, Postići, Poštovati, Prevoditi, Pregovarati, Predstaviti, Predložiti, Preduzeti, Preispitati, Preporučiti, Preuzeti, Proveriti, Proceniti, Proširiti, Prilagoditi se, Primeniti, Prikazati, Pripremiti se, Programirati, Proizvoditi, Promeniti, Promovisati.
Razviti, Razmestiti, Razumeti, Regrutovati, Reorganizovati, Rešiti, Reprezentovati, Rukovoditi.
Savetovati, Savladati, Sarađivati, Smanjiti, Smisliti, Stvoriti.
Testirati, Transformisati.
Ubediti, Uvećati, Umanjiti, Umrežiti se, Unapređivati, Upoznati, Upućivati, Usavršiti se Uspostaviti, Usredsrediti se, Uticati, Učestvovati. Učiti.
INTERVJU ZA POSAO
U ovom odeljku:
Različiti tipovi razgovora za posao
Važni saveti za intervju
Priprema za intervju
Pitanja na razgovoru za posao
Zlatna pravila za intervju
Nekoliko pitanja koja biste vi mogli da postavite
Intervju je jedan od metoda selekcije u nastojanjima kompanije da pronađe idealnog kandidata za upražnjenu poziciju. Poziv na intervju znači da ste se uspešno predstavili poslodavcu putem dokumenata koje ste već poslali (radna biografija i motivaciono pismo). Vreme vam je da se pripremite za sledeći korak. Analiza radnog mesta, koju ste izvršili pre samog prijavljivanja za posao, trebalo bi da vas usmeri u pripremi za intervju ali i da pokaže da se vaša očekivanja podudaraju sa očekivanjima poslodavca. Poslodavac želi da angažuje najboljeg kandidata, a vi želite da ih ubedite da ste upravo vi taj kandidat. Da biste u tome uspeli, neophodno je da se dobro pripremite i preuzmete aktivnu ulogu u čitavom procesu.
Različiti tipovi razgovora za posao
Panel intervjui
Intervju će voditi nekoliko ljudi koji su na neki način u bliskoj vezi sa radnim mestom za koje konkurišete. Razgovoru će verovatno prisustvovati i neko iz odeljenja za ljudske resurse i vodiće računa o tome da se poštuje predviđena procedura. Kada vas intervjuiše više ljudi, vodite računa o tome da održavate kontakt očima sa svim ispitivačima, ali svoje odgovore upućujte pre svega onome ko vam je to pitanje postavio.
Tradicionalni intervjui
Tradicionalni intervju je struktuirani intervju koji služi da poslodavcu, intervjueru, dobio odgovore na pitanja o tome da li kandidat ima odgovarajuća znanja, veštine i iskustvo potrebno za efiksno obavljanje zadataka na određenoj poziciji. Osim toga, intervjuer proverava da li će se, i kako kandidat uklopiti u tim saradnika i uopšte, u organizacionu kulturu, koliko je motivisan za taj posao, šta ga je motivisalo i posebno, koliko vlada informacijama o poslodavcu, njegovim vrednostima, prozvodima ili uslugama.
Situacioni bihejvioralni intervjui
Situacioni intervju je forma struktuiranog intervjua koji se često koristi u procesu selekcije. Cilj ovog intervjua je da poslodavac stekne sliku o tome kako ste reagovali u pojedinim profesionalnim situacijama. Na osnovu toga intervjuer zaključuje i predviđa kako ćete se ponašati, reagovati u budućim situacijama u kojima možete da se nađete. Logika odgovora na takva pitanja sledi S.T.A.R. metod. U bihejvioralnim intervjuima koriste se i hipotetička pitanja: “Šta biste uradili u situaciji…”
Tehnički intervjui
Ovaj tip intervjua se javlja uglavnom na konkursima za poslove iz oblasti tehnike i inženjeringa. Ispitivači će vam uglavnom postavljati pitanja sa ciljem da se uvere u stepen vašeg znanja iz date oblasti.
Kombinovani intervjui
Ovi intervjui se sastoje od pitanja koja se postavljaju i u situacionim, tradicionalnim kao i tehničkim intervjuima. U praksi se najčešće vode upravo ovakvi intervjui.
Telefonski intervjui
Poslodavci sve više koriste ovaj vid intervjua kao metod prvog selektivnog kruga. Ključ uspeha leži u tome da se na neki način nadomesti nedostatak neverbalne komunikacije. Prijatan osmeh će vam, pomoći da date pravi ton vašem glasu, ali ipak vodite računa da ne zvučite previše neformalno.
Ako uspešno prođete prvi intervju, verovatno ćete biti pozvani na drugu fazu, koja se obično naziva Centar za procenu.
Druga faza se sastoji iz mešavine individualnih i grupnih zadataka. Ona uključuje i mogućnost za druženje i upoznavanje. Ako je u pitanju ovo drugo, i dalje je u igri procenjivanje od strane poslodavca, pa vodite računa o vašem ponašanju za šankom!
Individualni zadaci se mogu sastojati od vežbi u kojima će vaš zadatak biti da razvrstate po prioritetu razne poruke i korespodenciju, da sastavljate odgovore na pisma i da planirate dalje akcije. U drugoj fazi se veoma često kao metod procene kandidata koriste prezentacije. Ponekad ćete unapred znati temu za svoju prezentaciju, a ponekad ćete imati samo jedan dan da je spremite. Psihometrijski testovi su metod koji se sastoji ili od testa ličnosti ili od testa sposobnosti. Kada je prva vrsta testa u pitanju, nema tačnih i pogrešnih odgovora. Drugi test pokazuje vaše sposobnosti i veštine koje su bitne za posao.
Grupne vežbe simuliraju ulogu koju biste imali na poziciji za koju ste se prijavili. Akcenat može biti na timskom radu, rešavanju problema ili na metodama ubeđivanja. Često je rezultat manje bitan od toga kako je grupa došla do tog rezultata.
Kada se sve završi, napravite pregled svega što se dešavalo. Napišite spisak pitanja koja su vam bila postavljena i kako ste na njih odgovorili. Zabeležite kako ste se snašli u određenim situacijama. Razmislite o tome šta ste zapazili kod drugih kandidata, da li ste nešto od njih mogli da naučite. Ako niste prošli u sledeći krug selekcije, kontaktirajte kompaniju kako biste dobili povratnu informaciju. Iskoristite informacije koje dobijete da biste se sledeći put bolje pripremili.
Priprema za intervju
Ponovo pregledajte sve što ste napisali u svojoj prijavi za posao. Pogledajte šta ste napisali u aplikacionom formularu i propratnom pismu; ponovo pročitajte brošuru i opis posla; posetite ponovo internet stranicu organizacije. Na osnovu toga, razmislite o mogućim pitanjima koja bi vam mogla biti postavljena.
Neki ispitivači će vam možda postaviti problem koji bi vi trebalo da rešite, na primer:
„Tržište za traktore počinje da opada! Šta biste vi uradili?“
Ili:
„Imamo jednog radnika koji često ometa rad. Koji biste pristup odabrali u rešavanju ove situacije?“
Ili:
„Imamo problema sa kvalitetom distribucije naših štampanih izdanja, možete li nam predložiti strategiju za poboljšanje?“
Najverovatnije nećete imati spremno rešenje, ali zato se potrudite da ponudite logičan i racionalni pristup problemu.
Intervju zapravo predstavlja situaciju u kojoj vam je pružena prilika da na najbolji način “prodate” sebe, te nikako ne biste smeli da propustite šansu da to uradite na najbolji mogući način, odnosno, da predstavite sebe u najpovoljnijem svetlu. Možda postoje neki podaci sa kojima ste upoznati, a tiču se rada kompanije ili organizacije kod koje aplicirate. Slobodno im to stavite do znanja. Na primer, izveštaji iz štampe o značajnom proširenju njihovog poslovanja u inostranstvu.
Kada se intervju približi kraju, pružiće vam se prilika da i vi postavite neka pitanja. Trebalo bi da se unapred pripremite i za ovu situaciju. Verovatno ćete tokom procesa aplikacije i pripreme za intervju shvatiti da vam nedostaju neki podaci ili da vam nisu u potpunosti jasne neke informacije. Niste sasvim upoznati sa samom organizacijom ili poslom koji bi trebalo da obavljate? Možda niste potpuno razumeli raspored obuke? Nije vam sasvim jasno koliko je premeštaja planirano u toku prvih par godina? Nemate predstavu o tome kolika će biti vaša plata? Ove nejasnoće bi trebalo da formiraju osnovu za pitanja koje biste mogli da postavite na intervjuu. Postavljanjem inteligentnih i bitnih pitanja o relevantnim temama možete zaraditi puno poena.
Inteligentno slušanje je isto toliko bitno. Ako ste tokom intervjua nazreli neku novu i zanimljivu informaciju, pokažite na kraju intervjua da vas je to posebno zainteresovalo, na primer:
„Spomenuli ste nešto o mogućnosti proširenja tržišta na… Možete li mi reći nešto više o tome?”
Veoma pametan potez.
Time pokazujete da ste veoma pažljivo slušali, ali u isto vreme „dižete” ego ispitivača – vi smatrate da su njegovi/njeni komentari zanimljivi!!!
Konačno, nemojte prevideti da i ovaj deo intervjua utiče na poslodavca pri formiranju utisaka o vama. Mnogo je bolje da preuzmete inicijativu i da poslodavcu kroz postavljanje pitanja pružite neke pozitivne uvide u vašu ličnost, nego da odete mrmljajući: „Nije mi pružio priliku da kažem nešto o svom radu u Studentskoj uniji…”.
Pitanja na razgovoru za posao
Tokom intervjua mogu vam biti postavljena različita pitanja i zato je veoma bitno da se dobro pripremite. Ukoliko čitajući konkurs obratite pažnju na ključne kriterijume za prijavu za poziciju, videćete da sva pitanja koja su vam postavljena imaju za cilj da provere da li ste zaista prava osoba za taj posao.
Bez obzira na to što ste većinu dokaza o sopstvenim kompetencijama pružili već u svojoj prijavi, poslodavac će želeti da čuje vas lično. Navodeći primere iz sopstvenog radnog iskustva, pokušajte da uverite poslodavca u kvalitete koje posedujete.
Imajte na umu da je potrebno i važno da iskoristite svaku priliku da pokažete poslodavcima da posedujete sposobnosti, znanja i veštine neophodne za obavljanje posla za koji ste se prijavili. Bitno je i da potkrepite tvrdnje valjanim primerima onoga što ste do sad postigli. Mnoge kompanije ne traže od diplomaca samo da dobro obavljaju neki posao, već i da su posvećeni izvršavanju tog posla. Kao i to da se dobro uklapaju u imidz date kompanije.
Nudimo vam nekoliko primera:
▪ Zbog čega ste se prijavili za ovaj posao?
Ovo je odlična prilika da „prodate” sebe. Nemojte je propustiti time što ćete jednostavno izrecitovati svoju radnu biografiju. Opišite sposobnosti koje posedujete, a koje su bitne za ulogu koju biste imali u tom preduzeću. Izrazite duboko interesovanje za posao za koji se prijavljujete. Možda se već duže vreme interesujete za datu oblast ili posedujete značajno radno iskustvo koje je dodatno uticalo na vas da se opredelite baš za taj posao? Ili ste možda razgovarali sa ljudima koji već obavljaju taj posao? Vaš odgovor bi trebalo da bude entuzijastičan i ubedljiv. Takođe, vaš odgovor bi morao da uveri poslodavca da ste se bavili istraživanjem te oblasti poslovanja. Nemojte da ostavite ni trunku sumnje u to da ste baš vi prava osoba za taj posao.
▪ Koje su vaše mane / loše osobine?
Ovo pitanje obično užasava sve one koji odlaze na razgovor za posao. Najbolji način da se izborite sa njim jeste da izaberete jednu osobinu za koju znate da je bila vaša slaba tačka, ali koju ste sopstvenim trudom prevazišli. Na primer, možete reći: „Bila sam veoma nervozna u situacijama kada je trebalo da održim prezentaciju, ali pohađala sam kurs javnog nastupa i razgovarala o tome sa kolegama kako bih poboljšala svoj nastup. Još uvek imam tremu, ali sada se to više ne primećuje.”
▪ Kako ćete se uklopiti u naš tim?
Da biste odgovorili na ovo pitanje, biće potrebno da ilustrujete situaciju kada ste počeli da radite u novom timu ili novoj grupi. Nije bitno koliko ste dugo bili u tom timu. Opišite korake koje ste preduzeli da biste se uklopili u okruženje. Pokažite kako tim nije bio ni najmanje poremećen vašim dolaskom i opišite pozitivan uticaj koji ste imali na njegove članove.
▪ Da li dobro radite pod pritiskom?
Ovo je zatvoreno pitanje na koje biste mogli jednostavno da odgovorite sa „Da!”. Ipak, iskoristite priliku da pružite primer koji dokazuje da uspešno radite i pod pritiskom.
▪ Kako vidite sebe za pet godina?
Pokušajte da ne delujete previše ambiciozno time što ćete reći: „Kao deo rukovodstva ili u upravnom odboru ove organizacije”. Poslodavac će ceniti vašu ambicioznost, ali ipak, budite skromniji. Možete jednostavno izraziti želju da napredujete i usavršavate se u oblasti poslovanja kojom se kompanija bavi.
▪ Izgleda da niste bili baš uspešni na prvoj godini fakulteta.
Kada vas suoče sa nekim slabim elementom u vašoj prijavi, nemojte nipošto izbegavati tu temu ili dati neki neodređeni odgovor. Na primer: „Da, to je tačno. Znam da sam imala problema da uspostavim ravnotežu između fakulteta i drugih aktivnosti. Kasnije sam naučila kako da bolje organizujem vreme i kako da odredim prioritete. Moji skorašnji rezultati dovoljno pokazuju šta sve mogu da postignem.”
Ako je u pitanju vaš drugi intervju, očekujte da će se poslodavac posebno zadržati na vašim slabim tačkama.
Uobičajena pitanja koja vam mogu biti postavljena:
- Zašto ste se odlučili baš za taj fakultet / smer?
- Šta ste naučili tokom studija, a što je bitno za ovaj posao?
- Šta vam je tokom studija predstavljalo najveći izazov?
- Možete li mi reći nešto više o vašem diplomskom radu?
- Kako držite korak sa novim tendencijama u vašoj struci?
- Koje stručne časopise čitate i zašto?
- Zbog čega želite da budete…?
- Zbog čega želite da radite u našoj kompaniji?
- Šta znate o našoj organizaciji?
- Koji su po vama glavni izazovi koji očekuju ovu organizaciju u naredne dve do tri godine?
- Šta planirate ako ne dobijete ovaj posao?
- Šta biste izdvojili kao najvažnije iskustvo tokom vašeg prethodnog rada?
- Koji je vaš najveći uspeh do sad i zašto?
- Koja je najveća kriza sa kojom ste se suočili do sad i kako ste se izborili sa njom?
- Šta vas izdvaja, šta vas čini posebnim u odnosu na druge?
- Šta biste želeli da postignete u svojoj karijeri?
- Kako bi vas opisali vaši prijatelji?
- Koje su vaše glavne pozitivne i negativne osobine?
- Da li ste razmišljali o nekim drugim karijerama i zašto?
- Opišite nam jednu situaciju u kojoj ste zajedno sa svojim timom ostvarili planirani cilj?
- Opišite nam način na koji ste analizirali neki komplikovani zadatak ili problem da biste došli do najboljeg rešenja? Koji ste metod koristili i zašto?
- Opišite situaciju u kojoj ste morali da se suočite sa nekom promenom ili neočekivanom situacijom. Da li ste uspešno odgovorili izazovu? Kako ste to uradili?
- Recite nam nešto o situaciji u kojoj ste morali da pokažete novi pristup rešenju nekog problema.
- Dajte nam neki primer uspešno obavljenog zadatka pod pritiskom zadatih rokova. Kako ste reagovali?
- Koje su tri situacije koje su najviše doprinele vašem ličnom razvoju i zašto?
Nekoliko pitanja koja biste mogli da postavite na razgovoru za posao
• Kako biste definisali proces obuke za diplomce?
• Da li je moguće promeniti funkcije? Da li vaša poslovna politika ohrabruje takve promene?
• Da li šaljete vaše menadzere na posebne kurseve radi usavršavanja?
• Koliko često ću biti premeštan s jednog posla na drugi?
• Razumeo sam da vaša firma ima poseban sistem nagrađivanja.
• Koliko često se vrši revizija učinka?
• Možete li mi opisati tipičnu šemu razvoja karijere mladog diplomca počinje da radi u…?
• Da li ću imati priliku da koristim strani jezik?
• Da li ću raditi u timu i da li će u timu biti i drugih mladih diplomaca?
• Možete li mi reći nešto više o razvoju karijere mladih diplomaca koje ste zaposlili?
• Koji procenat vaših diplomaca se sada nalazi na upravljačkim pozicijama? Da li je taj procenat u porastu?
• Možete li mi reći tajnu uspeha vaše kompanije?
• Da li postoji mogućnost rada u inostranstvu?
• Da li vaša firma planira novi program ekspanzije, ili trenutno ulazite u period konsolidacije?
Važni saveti za intervju
Nema sumnje da odlazak na razgovor za posao predstavlja veoma stresnu situaciju. Da biste izbegli potencijalne neprijatnosti i greške, obratite pažnju na sledeće savete:
Uradite domaći zadatak
Pokažite da ste posvetili vreme istraživanju i upoznavanju sa radom određene kompanije ili organizacije. Pročitajte na njihovoj internet prezentaciji sve ono što je bitno za poziciju za koju konkurišete. Idite i korak dalje, istražite stranice namenjene klijentima. Saznajte da li se u poslednje vreme govorilo ili pisalo u medijima o toj kompaniji i zašto. Možda i nećete imati priliku da ispričate poslodavcu sve što znate o poslovanju kompanije, ali morate biti dobro pripremljeni. Ako je u pitanju vaš drugi intervju, moguće je da će poslodavac obratiti pažnju na slabe tačke koje je uočio prilikom prvog intervjua. Verovatno će drugi intervju biti detaljniji i više će razmatrati pojedinosti, nego opšte uslove zaposlenja. Nemojte pretpostaviti da je poslodavac zapamtio sve ono što ste mu rekli tokom prvog intervjua, i ne ustručavajte se da važne informacije ponovite. Bilo da je ovo vaš prvi ili drugi intervjuu sa poslodavcem, najvažnije je da budete sigurni u sebe i dobro pripremljeni.
Izgled je bitan
Obucite se shodno utisku koji želite da ostavite. Bolje je da budete zapamćeni kao jedini kandidat koji je došao na intervju formalno obučen, nego kao kandidat koji je bio najležerniji u svojoj pojavi. Izgled pokazuje da ste intervju shvatili ozbiljno, čak iako je u toj firmi dozvoljena ležerna odeća. Čvrst stisak ruke i kontakt očima takođe ostavljaju veoma povoljan utisak na intervjuu. Sedite uspravno i pokažite zainteresovanost. Ako intervju uključuje i obilazak poslovnih prostorija, nemojte zaboravite da obratite pažnju na to kako se ponašate pred osobom koja vas vodi u obilazak. Ona možda neće imati značajnu ulogu u konačnoj proceni vas kao kandidata, ali je moguće da će njen komentar imati izvestan uticaj na donošenje odluke.
Ne zaboravite gde ste krenuli
Znamo da zvuči očigledno, ali isplanirajte svoj put do kompanije i budite sigurni da imate dovoljno vremena da stignete na intervju bez žurbe i uzrujanosti.
Pokažite samopouzdanje
Normalno je da budete nervozni pred sam razgovor, ali pokažite da možete da se izborite sa pritiskom. Poslodavci često traže osobu koja će se dobro snalaziti u stresnim situacijama i koja će dobro raditi i pod pritiskom. Oni će na razgovoru za posao imati priliku da procene da li ste vi takva osoba. Ipak, nemojte odlaziti u drugu krajnost i ponašati se nemarno. I nemojte se pretvarati da jeste nešto što niste, ili znate ono što ne znate.
Razmislite slobodno
Svaki put kada vam se postavi neko pitanje, razmislite pre nego što odgovorite. Zapitajte se: „Šta poslodavac želi da sazna na osnovu mog odgovora?”. Ako shvatite zašto vam poslodavac postavlja određeno pitanje, bolje ćete odgovoriti na njega. Pogledajte tipična pitanja koja smo pripremili za vas i pripremite neke od mogućih odgovora.
„Prodajte se“ što bolje
Vaša prijava vas je dovela do intervjua. Sada bi trebalo da pokažete da ste isto toliko dobri u stvarnosti (ako ne i bolji), kao što izgledate „na papiru”. Budite sigurni kada pričate o svojim prethodnim iskustvima i slobodno pomenite ono što ste već naveli u svojoj biografiji. Ono što poslodavca zanima jesu specifični, zanimljivi primeri o tome kako ste sopstvenim zalaganjem doprineli rešavanju nekog problema ili ostvarenju zadatog cilja. Pokažite im da ste naučili nešto novo zahvaljujući tom iskustvu i da ste unapredili svoje veštine. Proučite detaljno svoju prijavu, identifikujte šta je to što vas najbolje preporučuje za željenu poziciju i istaknete u svojim odgovorima.
Ćutanje je zlato
Ako vam je na razgovoru za posao potreban trenutak da razmislite, slobodno to i recite. Ako ne razumete pitanje, zamolite osobu koja vodi intervju da vam pojasni. Ukoliko zaboravite nešto veoma bitno, ali se setite pre nego što odete, recite i to.
Dvosmerni proces
Intervju je odlična prilika da saznate što više o kompaniji i zato slobodno postavljajte pitanja. Tako ćete pokazati da ste se dobro pripremili zaintervju. Istovremeno, doći će do izražaja i vaša zaintersovanost za kompaniju i njeno poslovanje. Učinite da intervju postane više razgovor nego ispitivanje. Pre intervjua obavezno sastavite spisak pitanja na koja biste želeli da dobijete odgovor. Ne ustručavajte se da postavljate pitanja koja su u vezi sa pozicijom, ali nemojte postavljati samo pitanja o plati, bonusima i odmorima, da ne biste ostavili utisak da se interesujete za rad u kompaniji iz pogrešnih razloga.
Povratna informacija
Ako niste uspešno prošli na intervjuu, zamolite poslodavca da vam pruži povratnu informaciju o vašem nastupu. Ovo vam može pomoći da u budućnosti budete uspešniji. Pokušajte i sami da, odmah posle intervjua, objektivno procenite sopstveni nastup. Pokušajte da uočite greške i potrudite se da ih tokom sledećeg intervjua ne ponovite.
Zlatna pravila za intervju
Budite uvek pozitivni. Čak iako vam stvari baš i nisu išle „na ruku”, pokušajte da na pozitivan način sagledate situaciju. Sigurno ste nešto korisno naučili iz tog iskustva. Izgradite pozitivni, optimistični stav.
• Nemojte iznositi negativne kritike na svoj račun.
Dok govorite, održavajte kontakt očima sa ispitivačem, to će vam pomoći u komunikaciji.
• Jasno stavite do znate da znate ko ste i šta želite.
Budite spremni da prepoznate jednostavna pitanja koja zahtevaju kratke i jasne odgovore.
• Nemojte se pretvarati da znate nešto što u stvari ne znate; nemojte pokušavati da date odgovor na pitanje koje niste zaista razumeli. Slobodno zamolite da vam se pojasni pitanje.
Govorite razgovetno i ne suviše brzo, nemojte preterano da gestikulirate.
• Izbegavajte izveštačenost u ponašanju i govoru.
Koristite s.t.a.r. metod.
Ukoliko i dalje imate nedoumice ili vam je potrebna pomoć, dođite u Univerzitetski centar za razvoj karijere i savetovanje studenata. Možete zakazati razgovor sa savetnikom za razvoj karijere ili konsultovati literaturu koja se nalazi u skriptarnici Centra za razvoj karijere!
O testovima u procesu selekcije
Zašto i kada se testovi koriste?
Pored podataka dobijenih na osnovu radne biografije kandidata, motivacionih pisama i intervjua za posao, poslodavci često u selekciji koriste i podatke dobijene iz testova. Oni omogućavaju pojedincima koji obavljaju selekciju da predvide najverovatnije ponašanje kandidata na potencijalnom radnom mestu.
Testovi svode subjektivnost procenjivača na najmanju moguću meru. Razlog tome je postojanje precizno definisanih kriterijuma po kojima se kreiraju, zadaju, beleže i ocenjuju, za razliku od drugih metoda gde je subjektivnost teško isključiva. Pravednost procesa je povećana time što je test isti za sve kandidate i što se za sve njih primenjuje isti sistem bodovanja. Drugim rečima, svi će proći kroz isti proces.
Zahvaljujući testovima moguće je porediti različite kandidate, kao i proceniti u kojoj meri se njihove karakteristike uklapaju u zahteve radnog mesta.
Vaše podatke sa testa mogu videti samo menadzer i odsek za ljudske resurse, eventualno firma koja je unajmljena da obavi proces selekcije. Oni su u obavezi da te podatke čuvaju u tajnosti.
Svi kandidati čije su biografije zadovoljavajuće, radiće testove, ukoliko je procesom selekcije to predviđeno. Međutim, treba da znate da je proces u svakoj kompaniji različit. U nekim kompanijama se testovi rade na početku, dok se u drugim rade pri kraju procesa selekcije.
Takođe, treba da znate da se testovi najčešće zadaju u situacijama kada ima mnogo kandidata, kada je tačno određeno koje su sposobnosti ili osobine ličnosti potrebne za uspešno obavljanje radnih zadataka ili kada je to utvrđeno pravilima kompanije.
Kako okrenuti testove u svoju korist?
• Test je odlična prilika za kandidata koji u formalnim kvalifikacijama podjednako kao i drugi kandidati zadovoljava propisane uslove za određeno radno mesto.
• Potrebnu prednost u odnosu na ostale kandidate možete ostvariti upravo radeći test.
• Samim pozivom na testiranje, kandidat je postigao uspeh, jer većina prijavljenih bude isključena iz procesa već u prvom krugu.
• Od velike pomoći za upoznavanje sa samim procesom testiranja i pripremu za nadolazeći test jeste rešavanje različitih testova koje možete pronaći na internetu.
Vrste testova
Testovi mogu pružiti uvid u različite sposobnosti (numeričke, verbalne i sl.), osobine ličnosti i znanja koje kandidat poseduje.
Testovi sposobnosti zadaju se kandidatima onda kada je opisom radnog mesta nužno da osoba poseduje određene sposobnosti kako bi obavljala svakodnevne dužnosti i zadatke. Nemojte se obeshrabriti ako loše uradite neki od ovakvih testova. To samo znači da biste svoje sposobnosti mogli da iskoristite bolje na nekom drugom radnom mestu.
Za testove ličnosti nije potrebna priprema jer na ovim pitanjima nema tačnih i netačnih odgovora. Bitno je odgovarati istinito, jer će poslodavac kasnije kroz intervju i vaš rad imati priliku da potvrdi te informacije. Takođe je bitno biti dosledan u odgovaranju na pitanja. Najbolje bi bilo da ne razmišljate mnogo o tome na šta se svako pitanje odnosi i da se ne dvoumite već da se opredelite za prvi odgovor koji vam deluje kao pravi.
Testovi znanja koji se koriste u selekciji mogu ispitivati opšta i specifična znanja. Opšta znanja odnose se na testove informisanosti i kulture, a specifična na ona znanja iz oblasti u kojoj se nalazi radno mesto za koje konkurišete. Za testove kulture i informisanosti se možete pripremiti gledajući kvizove i čitajući novine. Osim toga, ne postoji neki poseban vid pripreme. Za testove specifičnih znanja se možete pripremiti tako što ćete obnoviti gradivo iz oblasti kojom biste mogli da se bavite na budućem radnom mestu.
Kako izgleda testiranje
Testiranje se obavlja u prostorijama kompanije ili na nekom drugom dogovorenom mestu, i sav potreban materijal biće vam obezbeđen. Mogu trajati između 10 minuta i 3 sata, i održavaju se pojedinačno ili grupno.
Na testu se mogu pojaviti iznenađenja, npr. da traje značajno duže nego što je rečeno, pa treba doći pripremljen. Isto tako, može vam se učiniti da pitanja koja vam postavljaju nisu vezana za posao za koji se prijavljujete ili za obrazovanje koje ste stekli. Ne dozvolite da vas to zbuni. Poslodavci često postavljaju takva pitanja da bi videli na koji način ćete odreagovati ili smatraju da je ta informacija relevantna za vaš potencijalni posao. Ako vam se učini da je pitanje koje vam postave na testu suviše lično, možete pitati za obrazloženje i time utvrditi na šta se ono odnosi.
Pre početka testa razjasnite sve nejasnoće, ako vam nešto nije jasno slobodno pitajte. Kandidat koji tačno i precizno zna šta se od njega traži bolje će se pokazati.
Kako raditi test
- doći spreman
- pažljivo slušati uputstva
- razjasniti nejasnoće
- pažljivo čitati pitanja
- paziti gde i kako se unose odgovori
- ne gubiti vreme na previše teškim pitanjima, ako ih ne znate vi, verovatno ne znaju ni drugi kandidati
- ako se umorite, slobodno se opustite par minuta, da povratite koncentraciju
- čak iako vas neko posmatra dok radite, radite kao da nikoga nema tu.
Šta posle
Kandidat koji nije primljen u radni odnos može i dalje imati koristi od testova koje je radio. Ako je na osnovu tih testova poslodavac odlučio da ga ne primi, on može kontaktirati poslodavca telefonom ili imejlom kako bi saznao zašto nije primljen ili šta mu je nedostajalo. Na osnovu tih informacija može se bolje pripremiti za sledeći konkurs u toj ili nekoj drugoj kompaniji.